AronNijsFotogr ZLB Mobiliteitsmeeting3nov22HR 093
Werkgeversaanpak

Binnen de werkgeversaanpak van Zuid-Limburg Bereikbaar brengen de mobiliteitsmakelaars het reisgedrag van medewerkers in kaart en adviseren over mogelijke verduurzamingen voor het woon-werkverkeer en zakelijke ritten. Via mobiliteitsscans en de jaarlijkse effectmeting adviseren we organisaties om te komen tot een concreet maatregelenpakket en acties. Zuid-Limburgse werkgevers werken op deze manier samen met ons om te komen te minder en schonere (werk)kilometers.

MobiMarkt Drive In Servatius

Ralph Jacobs, senior Facility Manager bij Medtronic in Maastricht
Productie: landelijk platform ‘Zo werkt het’

Wanneer aan de slag met mobiliteit?

• Bij verhuisbewegingen (minder parkeerplekken nodig)
  • Vanuit duurzame inzetbaarheid (meer bewegen)
  • Inzetten op attractief werkgeverschap (werven en behouden van de medewerkers)
  • Faciliteren van een goede bereikbaarheid van het bedrijf (‘last mile’)
  • Kennisuitwisseling en best practices (oplossingen van collega’s)
  • Op handen zijnde wettelijk besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit voor bedrijven met meer dan 100 medewerkers.

Groei van netwerk

In 2022 hebben we veel energie gestoken in het uitbreiden en vasthouden van het netwerk van aangesloten werkgevers. Dit enerzijds vanuit de wens om partners te blijven vasthouden bij een aflopende contractperiode eind 2022 en anderzijds om aandacht te blijven vragen voor slimme, veilige en duurzame mobiliteit.

Screenshot 2023 04 25 110208

Wideke Nijdam, lid raad van bestuur, van Zuyderland Medisch Centrum vertelt over de werkgeversaanpak en duurzaam reizen.

Productie: Provincie Limburg in een reeks van afleveringen over energietransitie.

Aandacht voor hybride werken en duurzaam reizen neemt weer toe

In 2022 heeft het thuiswerken zich na corona gestabiliseerd. Van de werkgevers die meedoen met Zuid-Limburg bereikbaar werkt gemideld bijna de helft van de medewerkers zo’n twee dagen per week thuis. Daarbij constateerden we dat de werkdagen op kantoor bij medewerkers vaak dezelfde waren waardoor de files weer toenemen. De dinsdag en de donderdag zijn favoriet.

Zuid-Limburg Bereikbaar heeft daarom vooral ingezet op het verankeren van hybride werken. Hierbij hebben we ook specifiek aandacht voor het mijden en spreiden van de werkdag op kantoor gedurende de werkweek.

Een ander speerpunt is en blijft de modal shift naar duurzaam en gezond woon-werkverkeer en zakelijke dienstreizen. Dit blijven we doen door met werkgevers te werken aan structureel, duurzaam mobiliteitsbeleid. Samen met de werkgever organiseren we concrete (fiets)acties op de werkvloer voor het stimuleren van gezonder, duurzamer en vitaler reizen zoals de 30 dagen in het zadel challenge en Fiets Veilig-acties.
We brengen werkgevers ook in contact met aanbieders van schonere en duurzame vervoersmiddelen. Dit doen we doelgroepgericht via het online platform MobiMarkt binnen onze eigen website omgeving(en).

Ronaldmetebikebijrogerwijnenfietshandelaar

Ronald Snippe van Vista College prijswinnaar 2022

Jaarlijks voert Zuid-Limburg Bereikbaar bij aangesloten partners de effectmeting uit waarbij werknemers een vragenlijst invullen over o.a. hun reisgedrag. Medewerkers maken door het invullen van de enquête kans op mooie prijzen waarmee ze duurzaam kunnen reizen. Ronald Snippe werkzaam bij het Vista College was de winnaar van 2022. Hij kon zijn nieuwe e-bike in januari 2023 uitzoeken bij Roger Wijnen in Geleen.

"Deze mooie nieuwe fiets is echt een lot uit de loterij. Ik vond een sportieve fiets die precies past bij mijn wensen."

Ronald Snippe

Ook in 2022:

• De MobiMarkt voor werkgevers werd uitgebreid met de thema’s ‘laadinfra’, ‘bewust autorijden’ en ‘meer opties tot verduurzamen’. De MobiMarkt voor logistieke bedrijven en forenzen/inwoners werd ook gelanceerd op LogistiekBereikbaar.nl en MaakdeBeweging.nl.
  • Op 19 mei organiseerden we een MobiMarkt Drive In bij Servatius en Antea Group waar medewerkers konden kennismaken met enkele aanbieders.
  • Voor de ‘Fiets naar je Werkdag’, op 19 mei, vroegen twaalf werkgevers een feestbox aan om hun fietsende werknemers een feestelijk ontvangst te geven.
  • We organiseerden twee themabijeenkomsten :
    • Op 18 januari i.s.m. Ballast-Nedam: ‘Vegetarisch eten en elektrisch rijden: Ballast-Nedam legt de lat hoger dan de wet- en regelgeving’.
    • Op 1 november i.s.m. Mosa en benFietsen een themabijeenkomst over de implementatie van de fietsleaseregeling bij Mosa.
  • Samen met het landelijke netwerk ‘Zo Werkt Het’ reikten we de regionale en landelijke ‘Hybride Werkgever van het Jaar’ Award uit. De regionale Limburgse winnaars waren:
    • In de categorie 1-20 medewerkers: Orde van Advocaten Limburg uit Roermond.
    • In de categorie 20-50 medewerkers: Muziekgieterij Maastricht.
    • In de categorie 50-200(+) medewerkers: Waterschapsbedrijf Limburg uit Roermond.
    • In de categorie 200+ medewerkers: Maastricht UMC+.
Advocaten Hybride

Orde van Advocaten Limburg uit Roermond