Werkgeversaanpak

De Werkgeversaanpak van Zuid-Limburg Bereikbaar brengt het reisgedrag van de medewerkers van onze aangesloten partners in kaart en adviseert de werkgever over mogelijke verduurzamingen van het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer.

De mobiliteitsmakelaars kunnen een aantal scans uitvoeren voor reisgedrag, arbeidsvoorwaarden, flexwerken en vitaliteit om vervolgens een plan van aanpak te maken dat samen met de werkgever wordt uitgevoerd. Via een jaarlijkse effectmeting worden alle acties, producten en diensten geëvalueerd en de voortgang in kaart gebracht.

In 2021 zaten we nog volop in de bestrijding van de coronacrisis en ging opnieuw veel aandacht uit naar thuiswerken en hybride werken; een combinatie tussen deels thuis en deels op kantoor werken. Werkgevers als VodafoneZiggo, ANWB, L’Ortye, Maastro Clinic, Zuyderland, Gemeente Landgraaf en Johnson Matthey deden o.a. mee aan digitale kennissessies om hun ervaringen te delen met andere werkgevers. In 2021 was menig werkgever nog zoekende wat hybride werken op de langere termijn zou kunnen betekenen. In 2022 verwachten we dat werkgevers structurele keuzes gaan maken.

Nieuw in 2021 was de introductie van het Fietsvriendelijk Bedrijf certificaat. Dit is een initiatief van de European Cyclists’ Federation (ECF) en de Fietsersbond om zo veel mogelijk medewerkers op de fiets naar het werk te krijgen. De mobiliteitsmakelaars zijn opgeleid om te beoordelen of een werkgever in aanmerking komt voor het certificaat. Fietsvriendelijk Bedrijf focust op het optimaliseren van de voorwaarden om makkelijk en prettig naar het werk te fietsen. Fietsfaciliteiten worden beoordeeld en arbeidsvoorwaarden onder de loep genomen.

Fietsende medewerkers

• zijn productiever en creatiever.

• stoten minder CO₂ uit dan autogebruikers.

• zijn gelukkiger en minder vaak ziek.

• besparen flink op kosten voor het OV of een leaseauto.

MobiMarkt voor werkgevers

Nieuw in 2021: hoe kunnen werkgevers invulling geven aan hybride werken en flexibel reizen? Er zijn steeds meer duurzame vormen van vervoer en ook in registreren en vergoeden is volop keus. De MobiMarkt biedt producten en diensten rond mobiliteit, allemaal bij elkaar in een handig overzicht. Zo bieden wij werkgevers in Zuid-Limburg een praktische route naar slimme, duurzame en veilige mobiliteit.